Jeg ved ikke med dig, men nogen gange støder man på sætninger – en slags leveregler – som gør rigtig stort indtryk eller gør det hele lidt lettere i store og små beslutninger. Jeg tror den allerførste “leveregel”, jeg fik, stammer fra mit første møde med Gummi-Tarzan: “Alle er gode til noget, det handler bare om at finde ud af, hvad det er”. Den sætning gik rent ind og blev straks skrevet på mit kladdehæfte. Den er faktisk stadig noget af det klogeste, jeg har hørt.

For et par indlæg siden, præsenterede jeg en tese, som hjælper mig med at prøve at være den slags menneske, jeg gerne vil: “Hvis du møder tre idioter på en dag, skal du kigge dig i et spejl”. Jeg ved ikke, hvem der oprindeligt har sagt det, men det er også nogle ret kloge ord i min verden. Alt afhænger af øjnene, der ser.

Noget jeg siger ret meget hjemme, og som gør mit moderskab lettere, når jeg – eller børnene – føler at det hele er uoverskueligt, er: “Vi finder ud af det sammen!” Det har vi bevist en del gange efterhånden i stort og småt, og det vil jeg rigtig gerne have, at de tager med sig i livet og tror fuldt og fast på. Det ser ud til at have en beroligende virkning på både store og små, når vi trænger allermest til det. Jeg kan jo principielt ikke love dem, at jeg kan holde det, og så alligevel. For finder vi ikke den vej, vi troede, vi skulle følge, så viser der sig altid en anden, selv om den måske hverken er så pæn eller ligetil at følge.

En leveregel, som sparer mig en del penge og tøjler impulsshoppingen er, at hver gang noget frister og eller jeg er ude og shoppe nice to have og ikke need to have er at spørge mig selv: “Har jeg tre ting, det vil passe til og har jeg én der ligner?” Når man efterhånden er for gammel til at være slave af moden og synes at have set de seneste trends mindst én gang før, så kan man ret ofte svare “nej” til det første spørgsmål og “ja” til det sidste.

Måske det er lidt tåbeligt eller Forrest Gump-agtigt, men levereglerne fungerer indimellem som et varmt, betryggende tæppe eller et klap på skulderen, når man har brug for det. Som om man siger noget enormt klogt, når man føler sig som en klaphat i sit eget liv og ikke rigtig kan finde den rette vej.

Hvad med dig? Hvilke “regler” bruger du i dit liv og hvad hjælper dig til at tænke og/eller handle på en anden måde? Smid lidt visdom efter mig! 😉

