Hver morgen, når jeg kører ungerne i børnehave, tæller vi dagene, til vi skal på ferie. For min skyld, kunne vi godt lette i morgen, men vi må lige vente noget tid endnu. Det er helt vildt fantastisk at mærke forventningens glæde fra børnene, og jeg håber, at alle deres forventninger bliver indfriet, selv om det hverken er den periode, hvor vejret viser sig fra sin allebedste side, der er et top notch-luksushotel, vi skal bo på.

Men 8 dage i standard-charter-familiehelvede kan bestemt også have sine lyse sider. Især, hvis alternativet er regn, kulde og mørke morgener med stress og et tangerende vinterdepressivt syn på hverdagen.

Måske du ikke ville tænke over det – endda måske tage det for givet – men jeg er stolt af at kunne give mine børn den oplevelse at rejse udenlands sammen med deres forældre og have tid sammen under fjerne himmelstrøg. Som barn, var min mor og jeg nuvel rige på tid sammen, men bestemt ikke på penge, så vi var aldrig uden for landets grænser sammen, hvis man fraser en tur med Faaborg-Gelting-færgen. Man skal vidst være fynbo født senest i 1990’erne for at relatere nogenlunde til den begivenhed.  Det var ikke dårligt, og jeg kunne ikke ét sekund finde på at skyde min mor i skoene, at vi aldrig oplevede verden sammen. Det var vilkårene, og jeg oplevede andre ting, men derfor værdsætter jeg nok også mere, at tage mine egne børn udenlands. Jeg har aldrig haft mulighed for at tage det for givet.

Når man tænker over det, kan det at rejse helt uden for sæsonen egentlig også have sine fordele. Én ting er selvfølgelig åbenlyst prisen på rejsen, og muligheden for at få fri på jobbet. Der var ikke rigtig andre, der stod i kø på denne årstid. Og der er også andre fordele, man godt kan være en lille smule taknemmelig for:

  • Éns feriebilleder blegner ikke i skyggen af dem, som har lejet en god snas af en privat ø i Thailand, imens man selv har optur over, at hotellet man selv bor på har gratis wi-fi og tilbyder all-inclusive
  • Det er på forhånd dømt ude at nå at komme i bikiniform efter julens mange fristelser. Man sparer en del bekynringer på den konto, skal jeg hilse og sige
  • Man er stort set lige så blegfed og hvid på denne årstid, som alle de andre skandinaver der flygter desperat fra mørke og kulde mod nord
  • Ens kolleger bliver stadig en lille smule misundelige, bare fordi det man skal omhandler sol og relativ varme (dansk vinter taget i betragtning). Også selv om man rejser med to små børn, har udsigt til at stå op kl. 5.00 hver morgen, selv om det er ferie, og i stedet for at opleve øen, kommer til at sidde på knæ i en børnepool i timevis med et barn, der nægter pure at være andre steder
  • Man kan nå at få et pas til hver af sine børn, fordi det er uden for sæson, og man (selvfølgelig) havde glemt i skyndingen, at det nok var en god idé at anskaffe, når man i tågerne af nytårsaften var kæk nok til at bestille med kort tid til afrejse #ikkesærligkoordineredeforældre

Jeg har googlet feriestedet et utal af gange, og luller mig selv ind i en forestilling om, at der selvfølgelig er lige så meget sol og lige så få mennesker på stranden, som på reklamebillederne. Det er en rar forestilling, selv om den nok næppe kommer til at holde stik. Men det er ikke vigtigt – det vigtigste er at have fri sammen med ungerne og manden og rejse så langt væk hjemmefra til at skal og bør ikke kan nå at indhente én.

