Mindstemåsen startede 2017 med at sende sin middagslur til tælling. Vi tog de indledende tests i juleferien, og det gik egentlig ret godt. Så nu er vi gået i gang med også at undvære den i børnehavens hektiske tomult.

Ham den bette kan af natur godt være lidt af et stædigt æsel. Det har han klart arvet fra faderen… Så jeg havde forventet, at det ville være lidt af en kamp, men det er simpelthen også gået over al forventning. Efter en snak med personalet, blev vi enige om at prøve, og hvis han så ikke kunne, så kunne han selvfølgelig sove. Han har kun sover 2 dage ud af de forgangne 10. Total optur.

Jeg kan huske, da storesøster skulle vænnes af med middagsluren. Hun sov minimalt som baby og igennem sine første 2 år, og først på falderebet, besluttede hun sig for at sove 3 timer, hvis hun ellers fik lov. Så selvsagt var der noget op ad bakke at få hende til at opgive luren.

Da hun langsomt blev overtalt, var det moren, der var i krise. Den tid midt på dagen, som jeg endelig havde fået efter 2 års moderskab med ekstrem mangel på søvn både dag og nat, skal jeg være ærlig at sige, gjorde ondt at give slip på igen. Jeg fulgte tro anvisningerne om skal og bør i bedste førstegangsmor-stil, hvor eksperternes ord var lov. Og følte mig som en virkelig skidt mor, når jeg egentlig bare gerne ville have en (middags)pause for at hænge sammen. Det var en hård overgang for både mor og barn.

Denne gang er der ikke krise på – faktisk glæder jeg mig, til vi får bedre mulighed for at lave noget midt på dagen. Storesøster er jo alligevel vågen, og snart kan vi tage til fødselsdage eller legeaftaler midt på dagen, i stedet for panisk at få puslespillet til at gå op, så mindsten får sovet mest muligt og resten af dagen kommer til at spille bedst muligt.

Klokken er 18, han har ikke sovet siden kl. 6.15 i morges, og han fræser rundt i huset. Vi havde en mindre aftensmadskrise, hvor træthed og en tom mave ikke var en god kombi, men ellers forløber det ganske fint i dag igen. Hvor han før holdt fest til kl. 20.30 i sengen, går han nu ud som et lys kl. 18.45. Hvor han før vågnede før kl. 5, skal han nu vækkes 6.15. Det er win-win. Mere søvn og færre benspænd i løbet af dagen. Ja tak! Det kan vi virkelig godt arbejde med 🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

