Der er mandage, og så er der sådan virkelig gedigne mandage. Når klokken er 4.00 og du bliver vækket med et højlydt “Jeg skal kaste op, mor!”, så ved man, at det er én af de mandage.

Mellem madpakkesmøring, rengøring og afspritning og at holde håret tilbage på et virkelig ramt pigebarn, startede denne uge så. Bedst som jeg troede, at vi havde styr på det, og manden tog på job, kom han pludselig styrtende ind i huset igen. Hans cykel var i stykker, min cykel var flad og hans tog kørte 12 min senere. SH*T!

Hvor hurtigt kan man kaste overtøj og sko på to børn og få dem i bilen, køre ralleykørsel gennem en total opgvaret by med omkørsler alle vegne, sætte manden af på få sekunder midt i et kryds og komme helskindet væk. Svaret er: Overraskende hurtigt. Han nåede toget, og jeg blev den heldige vinder af bræk på barn og bagsæde.

Yngsteslynglen havde samme sygdom i sidste uge og skulle i børnehave igen. Med søster i hånden og bevæbnet til tænderne med plastikpose og vådservietter, begav vi os ind på børnehavens territorium, for af aflevere en lille fyr, som i forvejen kommer alle yderpunkter af følelsesregistret igennem på en almindelig dag, når han skal sige farvel til mor. I dag var ingen undtagelse.

Søster havde fået strenge ordrer på at blive siddende ét sted, så hun ikke kastede op igen, men det overrasker nok ikke en garvet flergangsmor, at en sådan formaning er omsonst, når vennerne er i samme rum. Så jeg har også vasket børnehavens gulv i dag – før kl. 7.30. På vejen ud hørte jeg i forbifarten en pædagog sige: “Vi skal lige have et gult skilt op om, at der er tilfælde af lus og orm”. Halleluja – “julegaverne” kommer tidligt i år…

Nu er vi hjemme og hende den sødes krop har endnu ikke fået al dårligdom ud. Rengøringen, vasketøjsbunken og opvasken bliver nødt til at vente, for lige nu ligger hun her ved min side og sover. Helt og aldeles udmattet, den lille stakkel.

Heldigvis starter alle dage og uger ikke sådan. Det lykkelige er dog, at der altid synes at være en løsning på det hele alligevel. Også selv om løsningen langt fra er optimal eller køn. Det er en mors superhelte-skill at få det til at lykkes.

Der er kaffe i koppen, lys i adventskransen, håndsprit i spandevis og en helt legal grund til at give mandagen en fortjent langemand lige i fjæset.

Velkommen til uge 48.

