Så blev det november, og man skal være kraftigt svagtseende, hvis man ikke føler sig omringet af jul i butikkerne allerede. Det tiltrækker børnenes opmærksomhed som en magnet, og mine børn er på ingen måde en undtagelse.

Det har derfor heller ikke undgået deres øjne, at nissedøren fra sidste år stadig sidder på kælderdøren (det der dobbeltklæbende tape, den sidder fast med, holder fast, som om livet afhang af det!). Lillemanden sidder ofte på hug foran døren og kigger undrende på den.

“Hvorfor har nissen en postkasse?”, spørger det opmærksomme barn.

“Det er fordi man kan skrive alt det, man ønsker sig til nissen”, svarede jeg, imens jeg hang vasketøj på. Få dage senere, da vi igen var i kælderen, kunne jeg pludselig høre en lille stemme hviske: “Nisse??? Mig ønsker mig et lyssværd”. Da jeg vendte mig om, sad min lille fyr på hug foran nissedøren og hviskede. Åh, der smeltede endnu en lille del af moderhjertet.

Over aftensmaden var det søsters tur til at hviske:

“Mor, jeg ved godt hvem der er kældernissen”

“Nå, gør du det? Hvem tror du da, det er?”, svarede jeg.

“Jeg tror, det er dig, mor”.

Pis os’. Total gennemskuet!

“Hvorfor tror du det, sveske?”

“Fordi gaverne altid er pakket ind i det gavepapir, du har, og fordi du altid lige har været i kælderen, når der ligger brev fra nissen”, hviskede hun med et triumferende blik i øjnene.

What to do??? Lyve som en politiker på pinebænken, eller indrømme og bryde barnets illusion??? Jeg endte med det sidste, for illusionen havde vidst allerede alvorlige ridser i lakken.

“Du har ret, det er mig”, hviskede jeg. “Men V skal ikke vide det.”
Heldigvis fniste hun af fryd og forlod bordet.

En halv time senere kom hun retur med en stak tegninger i hånden. Missionen var klar! Selv om hun nu er for voksen og følsom til det der med nisselege, så skal hendes lillebror da ikke snydes. Derfor har det kloge barn selvfølgelig lagt en kreativ og minutiøs plan for, hvordan lillebrors barnetro kan leve videre.

20161102_193318

Mor og E forlader huset – bemærk den diskrete pil – og går over i legetøjsbutikken efter gaver.

20161102_193415

Herefter lægges pebernøddekrummer hele vejen ned af kældertrappen og hen til nissedøren som spor!

20161102_193423

Den næste søndag skal der strøs rosenblade ud på gulvet (for det ved alle og enhver, at nisser har for vane at gøre…).

20161102_193359

Hvad der så skal ske den sidste søndag i advent, er fortsat uvist. Især for moren. Men tegningen er nu meget pæn.

Her gik man og troede, at det ville blive et tårevædet afsked med barnetroen og hyggen omkring adventsgaver og nisseløjer, og så viser det sig, at pigebarnet er über-cool og går all in på at lade lillebror få den bedste december. Og som om det ikke var nok, har hun også skrevet ud af ligningen, at hun selv skal have adventsgaver (i hvert fald som tingene forholder sig lige nu), når hun nu er nissehjælper. Meeeeen, den del skal hun ikke snydes for. Heller ikke selv om der “bare” gemmer sig en mor under nissehuen!

