Jeg er virkelig en sucker for Skt. Hans. Ikke fordi jeg er til lange båltaler og store arrangementer. Jeg kan bare virkelig godt lide markeringen af midsommeren og at synge med på Drachmanns tekst, hvad enten det er den traditionelle eller den poppede version. Skt. Hans markerer for mig en form for national tradition og tilhørsforhold, hvor jeg føler mig som dansk, uden at der på nogen måde skal gå DF i den.

Som barn kørte jeg med mine bedsteforældre ud til vandet, hvor vi så bål og kunne spotte røgen fra kyster på den anden side af vandet. Her skulle vi ikke nå noget – blot være sammen med nære og kære. Når jeg stod imellem min mormor og morfar, følte jeg mig tryg og elsket på en helt særlig måde. Her kunne intet nå mig og tiden gik i stå. Der var intet at bekymre sig om, andet end at drikke den sodavand i glasflaske, som jeg havde fået i dagens anledning.

Bålet og tonerne har altid bevæget mig, og efter jeg har født børn, stortuder jeg simpelthen, uden at jeg ved helt hvorfor. Jeg bliver bare enormt sentimental over godt og ondt, som er hændt i livet – især igennem de seneste år. Sårbar og taknemmelig på én gang.

Lige her er ilden et smukt syn. Udsigten til sommerferie sammen og til at tage en pause fra hverdagen. Udsigten til sol og en anden form for frihedsfølelse end i vinterens mørke timer. Optimisme og kærlighed, som vi måske nogle gange har for svært ved at påskynde i hverdagen. Mit indre kunne lige så godt synge ”Jeg elsker min mand, men ved midsommer mest, når hver sky over marken velsignelsen sender, når af blomster er flest”.

I aften tror jeg, at ungerne og jeg tænder op i bålfadet og spiser aftensmaden på terrassen, imens far er på job. Og herefter tændes en lidt anden form for Skt. Hans-bål for mit vedkommende, når Rammstein sætter fut i provinsen med feuerwerk und alles, og vejrguderne ser ud til at sætte en passende stemning med torden og lynild.

Glædelig midsommer til alle, hvad enten jeres aftens byder på Drachmann eller Du hast! Pas på jer selv og giv de vigtigste i jeres liv et ekstra kram!

