Påskeferien kører på de absolut sidste timer, og i morgen kl. 5.25 ringer vækkeuret igen og hverdagen kalder. Det har sgu været godt med sådan en ferie. 11 dages fri – heraf 11 med børnene og 6 dage med barnefaderen. Godt, men også hårdt. Opfattelsen af hvad ferie er, ændrer sig drastisk, så snart 2 bliver til tre og især efter 3 er blevet til 4. Op kl. 5 eller før om morgenen alle dage, fundtidsservicering af ungebasserne fra morgen til aften, konflikthåndtering, og almen rengøring. Ikke så meget anderledes end en almindelig dag – blot uden 8-15-jobbet ved siden af.

Jeg er hverken udhvilet eller helt nede i gear – og slet ikke klar til at tage på job i morgen. Faktisk er der over-load i mit hoved efter utallige konflikter mellem mine to kære små. De har for alvor oplevet en af søskendefællesskabets “glæder”, nemlig evnen til at konkurrere om alt. Især om opmærksomhed. Millimeterdemokrati til mindste detalje. Én enkelt vindrue i én skål kunne udløse korslagte arme og trutmund og en smækket dør. “I er bare meget mere sammen med V”. “V får bare meget mere end mig”. Den lille udøvede sit syn på sagen med langt færre ord og mere simple metoder: “Mig, Mig. Mig” efterfulgt af frontalt sammenstød mellem 2-årig drengekrop og gulv med tilhørende hysteri og tårer. Sådan kunne vi så hygge os i haven, på legepladsen, i stuen, ved middagsbordet, i badet, i legelandet, i butikken og mange andre steder…

Ud over at føle, at jeg har sagt nej i en uendelig strøm, alt imens jeg har forsøgt at finde hoved og hale i, hvem der startede, og prøve at dele sol og vind lige, så har jeg løbet. 33,55 km i alt for at være præcis. Og det er til gengæld fedt! Hvis jeg kan det i regn og blæst og gråvejr, så kan jeg også det og mere til i forårs- og sommersol. I love it! Og så fik jeg også pulsen op i haven, som nu (næsten) er forårsklar.

Så status på ferien er:

  • Antal påskeæg spist: 5 (alt for små!) stk.
  • Antal stykker sushi spist: 20 stk.
  • Antal bryllupsdage fejret: 1 stk.
  • Antal legeaftaler for ungerne: 3 stk.
  • Antal timer med børn: 256 ud af 264 mulige
  • Antal påskefrokoster: 1 stk.
  • Antal kopper kaffe drukket: Uden for skala.
  • Antal hele nætters søvn: 1 stk.
  • Antal timer mistet: 1 stk.
  • Antal ture gået med manden min i hånden: 1 stk.

Påsken har været på alle måder forudsigelig, men kærkommen. Jeg trænge i den grad til et break fra jobbet! Påsken har budt på planer og tanker om fremtiden. Om hvad der er pligt og hvad der er passion, og hvad der egentlig er vigtigt. Jeg har langt fra fået skrevet det, jeg gerne ville på bloggen. Men jeg har været mor, og det er jo eksistensgrundlaget for alle skriblerierne.

Børnenes tasker er pakket og i morgen venter endnu en tur i trædemøllen. I morgen er der endnu en omgang madpakker. I morgen er der 103 dage til sommerferien. I det mindste starter arbejdsugen ikke med en mandag!

