Livet er fuld af store spørgsmål, når man selv kun er lige over en meter høj og tager verden ind uden filter. På godt og ondt. Man skal både forstå, hvorfor vennerne ikke altid vil lege eller hvordan vingummier får forskellige farver, hvorfor mor og far nogle gange siger “stop” og hvad der sker, når man klipper håret af sin dukke.

Spørgsmål om liv og død titter fra tid til anden frem, når vi går tur eller hen over middagsbordet. F.eks. skal man forstå, at når nogen er døde, kan de ikke bare rejse sig op igen, som når Sylvester og Mikkel i børnehaven leger politi og røvere. Og at oldemor døde af en sygdom, lægerne endnu ikke har fundet den rigtige medicin for. Men også på et mere uskyldigt plan, så som “Mor, når du dør, må jeg så godt få din taske?”.
I rollelegene, begynder der at blive født babyer, hvor moren i legen lige lægger sig ned på gulvet og trækker babyen ud under trøjen. Easy Peasy!

Det er simpelthen så sjovt at opleve yndigste ældstebarnet udfolde verden som var det en pop-op-bog med uendeligt mange sider og muligheder. Hun er ikke verdens mest eventyrlystne pige, men hun har barnets fantasi og evne til at forestille sig. Den må hun godt beholde lidt endnu, så hun ikke vokser fra mig lige nu og her, tak!

Spørgsmål kan jo trænge sig på, og igår blev hun pludselig tænksom.
“Mor, hvorfor kan havfruer ikke tisse?”, spurgte hun.

Mig: “Det har jeg aldrig rigtig tænkt over. Kan de da ikke det?”

E: “Nej, de har jo ikke nogen streg forneden.”

Mig: “Du mener en tissekone, eller hvad?”

E: “Ja!”

Mig: “Det kan du da have ret i. Så ved jeg faktisk ikke, hvad de gør. Hvad tror du?”

E blev stille et øjeblik. Så sagde hun: “De kan jo heller ikke prutte, mor. De har jo heller ikke nogen streg bagpå! De har jo bare en fiskehale. Hvad gør de så?”

Mig: “Du har ret. Det er da lidt mystisk. Hvad mon de så gør?”

E: “Jeg tror bare, de helt lader være. Måske spiser de slet ikke noget. Har du da nogensinde set en havfrue spise, mor?”

Det kunne jeg ikke påstå. Men jeg havde svært ved at undertrykke en lille latter. Ak ja, der er så mange ting, man skal forstå her i verden, før man bliver voksen og mister fantasiens fantastiske univers igen, og det hele bliver så kedeligt, at alle svarene skal stå skrevet ;-).

 

