Birds flying high
You know how I feel
Sun in the sky
You know how I feel
Reeds driftin’ on by
You know how I feel

It’s a new dawn
It’s a new day
It’s a new life
For me
And I’m feeling good

Godt nytår 2016! Årets første dag, hvor jeg har sovet forsvindende lidt og har overraskende meget kaffe i koppen og kroppen. Ungerne leger selv, manden sidder med tabletten (…) og jeg sidder på en af mine yndlingspladser i huset med sol i ansigtet gennem ruden og udsigt til en frostdækket have.
Så er året startet godt.

Lidt tung i hovedet efter et ukendt antal glas med Asti i godt selskab med et forholdsvis nyt vennepar og fire trætte børn, der dejsede om i en bunke i dobbeltsengen en for en, som aftenen skred frem. Men fuldt besluttet på, at skulle ud og løbe 5-6 km her på årets første dag. Det er en tradition at være aktiv første januar på lige fod med at hoppe ned fra sofaen og ind i det nye år. Det er alligevel ikke realistisk at sove længe, efter man har fået børn. Ej heller at ligge på sofaen med junkfood og Netflix hele dagen.

En ny dag, en ny solopgang, et nyt år. What to do? 1. januar indbyder til tanker om, hvordan man vil benytte denne nye “chance” i livet. En chance for at ændre ét, eller fastholde noget andet. Blot fordi kalenderen er ny og ubeskrevet. 2015 var egentlig et ganske hæderligt år. Året, hvor jeg restituerede efter nogle ret nådesløse år i 2013 og 2014.

Dette gav overskud til at se mine børns udvikling i et større perspektiv og ikke kun  fra ble til ble og madpakke til madpakke. I takt med at deres selvstændighed er blevet større og jeg er blevet mindre nødvendig som mediator i alt, hvad de foretager sig, har jeg haft mulighed for at tænke i de bredere perspektiver. Se deres personligeheder bedre og sammenligne med, hvordan jeg selv reagerede, følte eller tænkte som barn. Det synes jeg selv har gjort min daglige interaktion og opdragelse af dem bedre. Tæt på den forælder, jeg gerne vil være. Mere nærværende og mere positiv.

Det blev også året, hvor jeg fik overskud til at mærke efter, hvad der betyder noget for mig – som andet end mor. Året, hvor jeg gjorde mig store tanker om, hvordan jeg ser fremtiden på den korte og den lange bane. Hvor jeg valgte at gå (midlertidigt) ned i tid for at passe på familien – men i høj grad også på mig selv mentalt, og hvor jeg fik overskud til igen at passe lidt bedre på mig selv fysisk. Flere ugentlige løbeture bliver det til, og det kan mærkes på selvtillidskontoen. Forhåbentlig kan det også mærkes på badevægten i løbet af 2016… Jeg løber stadig ind i situationer, især på jobbet, hvor jeg har lovet mig selv at være mere standhaftig og at sige nej, når det er nødvendigt. Men jeg øver mig, og jeg bliver bedre til det, synes jeg.

Hvad så med 2016? Hvad ser jeg i krystalkuglen?

Det bliver året, hvor min mand og jeg runder 10 år sammen. Det bliver forhåbentlig året, hvor jeg avancerer fra 5 til 10 km. løb. Året, hvor jeg drømmer om at finde en anden vej karrieremæssigt, og året hvor jeg får prioriteret at se veninderne noget mere.

På et mere praktisk plan, er 2016 også året, hvor vi har taget beslutningen om at bygge til vores hus og forbedre på de ydre rammer. Gældsætte os noget mere, om man vil. Vi flyttede ind i vores hus, som det var for snart 7 år siden, og har løbende ændret på især energimæssige ting i huset, men vi har aldrig taget det store træk. Det skal nu planlægges og prioriteres, da ingen af os desværre har en rig onkel i Amerika, der kommer ind fra sidelinjen med en million.

2016 bliver også året, hvor vi får “et af de store børn” i børnehaven. En pige, der skal være i “skolegruppen”, og hvor vi i efteråret siger “tak for indsatsen” til vuggestuen, og får to børnehavebørn. GISP! Hvor blev tiden af???

Et af mine største ønsker for 2016 er, at det bliver året, hvor tingene bliver mere simple. Hvor vi kan rydde ud og bygge op. Og fortsætte. Fortsætte madplanen og kost-ændringen, som vi allerede har kørt i 1,5 år nu. Fortsætte med ikke at overbooke kalenderen, så der er åndehuller til at slappe af og lave ingenting. Fortsætte alt det gode, som jeg synes, 2015 har givet, og som jeg meget nødigt vil undvære.

Godt nytår til jer!

2016-01-01 11.39.40

