Lørdag morgen kl. 5 i Danmark. Den 4-årige lå på tværs i sengen med en fod faretruende tæt på min næse. Manden var i nattens løb flygtet til sofaen. Fornuftigt valg! Den yngste stod i sin tremmeseng og råbte “Moooar” og tog ikke nej for gode varer. I et øjebliks naivitet tog jeg ham ind i sengen og tænkte, at det kunne være så hyggeligt at putte og vågne stille og roligt med dem begge to. Men efter 5 minutter og 4 spark i babserne og en albue i ansigtet, hylede den ene, fordi den anden rørte hende, og den anden stak af og finder den størst mulige legetøjsbil og bankede ind i døre og vægge med den i hæsblæsende fart i entréen… Så kunne jeg jo lige så godt stå op, ikke?

Og liiiige der huskede jeg, at vi hverken havde mælk eller brød i huset. Alle intentioner om at handle og om bollebagning døde til fordel for sofaens trygge nærvær, der ikke stillede krav til mig.

Så begge unger i tøjet og overtøjet, og ud i den fugtige efterårsmorgen, hvor lyset kun var streger på en mørk himmel. En fin stund, man som ung så på vej hjem fra byen, og som småbørnsforældre kun ser, hvis børnene er über A-mennesker. Målet var den lokale brødpusher, som vi måtte sande, ikke åbnede før 15 minutter senere… SUK!

Og så stod man der og valgte brød og betalte, indtil en ældre, venlig herre prikkede mig på skulderen og sagde, at vi vidst også skulle have en kage med til kaffen. Jeg svarede noget a la, at det havde vi vidst ikke godt af før kl. 7 om morgenen…liiiige indtil jeg så min knap 2-åige søn stå med hele klør 5 nede i en nøddetærte og sige: “Seeee, kage!”. PIS! Det kunne han jo så have en pointe i, den ældre herre.

Og sådan gik det til, at jeg blev nødt til at købe en kage. “Ej, det beklager jeg. På beløbet tak….”

Jeg satser ikke på, at min søn nåede at stikke sine små fedtede pølsefingre i andre af bagerens søde sager. I så fald får køberne et ukendt antal snot-bakterier med sig i købet med kærlig hilsen fra V… Og så bør bagerdamen nok også pudse glasset på den lukkede montre.

Franskbrøddet var stadig lunt, da vi kom hjem, selv om jeg også måtte hente yngsteslynglen i fremmede folks haver og afværge, at franskbrøddet ville få et tryk seksten af en Bundgaardsko str 23.

Kagen og brøddet smagte, og det sammen gjorde den hårdt tiltrængte kaffe. Er p.t. på 3. kop….

God weekend til jer alle!

