Åh, der er faktisk en del gode ting, jeg rigtig gerne vil fortælle jer om, nu hvor jeg har været lidt trist på det sidste. Faste følgere vil jo vide, at sommerferien var dedikeret til at lægge planer for en hverdag med mere overskud og glæde og ikke mindst mere tilstedeværelse andre steder end på jobbet.

En ting er planer – som altså blev lagt – en anden er, at få omverdenen til også at synes, at de skal realiseres. Derfor er jeg meget glad for at kunne fortælle, at første del af vores plan snart bliver til virkelighed! Nemlig den om at have mere tid med børnene og mindre arbejde, imens de er helt små. Nok endda den vigtigste del af planerne og drømmene!

Fra og med 1. september er jeg deltidsarbejdende. I første omgang i ½ år med mulighed for forlængelse til 1 år. Så tager vi den derfra. Meget kan ske på både et halvt og et helt år. Havde du spurgt mig for 2 år siden, om jeg kunne forestille mig dette, ville jeg have forsvoret, at det ikke ville ske. At jeg havde brug for at arbejde, for at kunne fungere. Jeg kan også godt lide at arbejde. Det er bare ikke lige nu, jeg skal arbejde mest.

Deltiden kommer rent praktisk til at bestå i, at jeg arbejder en dag mindre om ugen. Fra mandag til torsdag og holder fredag til søndag hjemme. Det er en ret fantastisk deal, synes jeg. Ja, jeg kommer til at gå ned i indtægt, men ikke helt ned. For deltiden er “drypvis barsel”. Det kan godt være en god idé at gå ind på Borger.dk/barsel og se, hvor meget udskudt orlov, man evt. har tilbage. For her lå der små 29 uger med dagpenge og ventede på mig!

Som udgangspunkt tager jeg den resterende barsel for min datter nu, da det p.t. er hende, der har mest brug for et boost på nærværskontoen. Hun har skulle være større, end hun er, som følge af hendes brors sygdom, og er mange gange den, der skal vente. Det betyder selvfølgelig ikke, at hendes lillebror ikke må have fri fredag til søndag. Men som udgangspunkt er fredagene dage, hvor jeg kan booste hende og hendes selvtillid. Det trænger hun til. Dage, hvor vi kan tage på udflugt med madpakker, klarte, slås med sne eller tage den helt med ro.

Da det var ganske urealistisk, at forhandle om nedsat tid med fuld løn, var denne den løsning, der både kunne give familielivet mere luft og stadig give en indtægt – omend reduceret. Men vi er sgu privilligerede i Danmark, at vi har muligheden! Så skal der justeres på andre parametre, for stadig at have familiens finanslov til at løbe rundt på rimeligt niveau. Banken skal med ind over om en uges tid, men ellers ligger nogle ting lige til højrebenet: F.eks. at udskifte fitness-medlemsskabet med løbeskoene i skabet og liggeunderlaget i kælderen, og at spare på familiens tøjbudget. Det er nice to have mere end need to have, vi taler her. I forvejen er arvetøj og H&M vores favoritter.

Den udskudte barsel skal benyttes, inden barnet fylder 9 år, og til den tid er det ikke sikkert, de gider være hjemme og flette tæer med deres mor. Der skal de jo være i skole fra morgen til aften… Det er derimod nu, de har brug for ekstra forældertid. Og det er nu, familien har brug for at få lidt mere luft og tid i hverdagen. Hvis løsningen holder vand for både arbejdspladsen, familien og økonomien, er der måske endda mulighed for at benytte samme løsning længere med “barsel” for lillebror. Det må tiden vise.

Men summassummarum: Fra første september afprøver jeg Uffe Es teori om, at vi vil være lige så produktive og have mindre stress og sygdom, hvis vi arbejder 30 timer om ugen. Her bliver det så ikke med samme løn, og jeg vil ikke kloge mig på samfundsøkonomien (det gør Alternativet vidst heller ikke så meget i), men derimod holde optimismen og de bløde værdier i hævd.

Jeg er glad for løsningen, og lettet over at det kunne blive sådan, og jeg tror på, at hele vores lille familie vil få gavn af det. En hel dag ekstra i familieregnskabet føles noget nær som utopi, men det bliver faktisk snart ganske virkeligt.

Hvis du vil læse mere om drypvis barsel og reglerne for dette, så se mere på Borger.dk.

