Var forbi den lokale Røde Kors-butik i dag med en del af det legetøj, børnene er vokset fra, og som kan gøre godt andre steder end i kælderen. Noget er lagt i kasser på loftet – blandt andet hele Lille Es Minnie Mouse-samling, der har fyldt en kæmpe del af hendes liv de sidste 2 år, men som nu bare samler støv på værelset, da det har måtte vige pladsen for Frost-dukker og udklædningstøj. Det er lidt vemodigt, men hun er et skridt videre, åbenbart og så gemmes de gode minder til hun bliver stor.

Lillemanden har kun biler og andre køretøjer på hjernen, og nu hvor vi ikke skal have flere børn, kan gåvogn, Lamaze-legetøj og stabelklodser m.m. give andre glæde.

Og der stod jeg så og skulle af med ting, og så faldt øjet på en lille lyserød æske i vinduet. Hjertet hoppede lige en ekstra gang, for det lignede en stor kærlighed fra min egen barndom. Og jeg havde ret: Det var Polly Pocket. Den originale fra 90’erne! Åh, jeg elskede mine to små æsker, jeg havde som barn. Knuselskede! Og her lå ikke bare én æske – men to æsker og et hus  med masser af små dukker til den nette samlede sum af 35 kr.! Det MÅTTE med hjem! (…det fylder jo ikke så meget på pigeværelset, som jeg lige har ryddet op, vel???)

Ja, der gik jeg så ud af genbrugsbutikken med to matchbox-biler og en traktor til yngstebarnet og alle tre Polly Pocket-skatte til ældstebarnet. 33 år og ret lykkelig – det var sgu nærmest magisk.

Og her er de så. Kan du huske dem fra sin egen barndom?

Polly Pocket retro 1

Den her drømte jeg om at købe som barn, men penge var ikke det, vi havde mest af, og lommepengene rakte ikke langt nok til at købe det. Havde jeg som barn fået af vide, at jeg som voksen kunne købe det til 15 kr., så havde jeg nok ikke troet på det. På det tidspunkt kunne jeg slet ikke forestille mig nogensinde at skulle være mor. Den er med lys og det hele, og små drejeknapper, der får luftballonen til at køre op og ned og pariserhjulet til at dreje rundt. Pink, glimmer, lys, drømmeland…I love it! Lige her er jeg ikke mere end 5 år inden i! Det føles faktisk lidt fantastisk, at skulle give min datter præcis det, jeg drømte om at eje som lille. Håber, hun bliver glad for det. Ellers beholder jeg det sgu til mig selv, gør jeg!

Polly Pocket retro 2Jeg måtte straks en tur ud i garagen og grave mine egne to små Polly Picket-æsker frem fra gemmerne. Åh, det var præcis så fine, som jeg huskede dem. Dog med en del patina efter mange, mange timers leg. En Parisisk lejlighed (hvor man så kan undre sig over at kunne se Eiffeltårnet INDE i stuen, når man står på altanen. Det skal man nok bare ikke tænke så meget over). Og en dyrehandel, selvfølgelig. Sådan en ville jeg gerne have i virkeligheden, når jeg blev stor.

Polly Pocket retro 3Kærlighed i mini-format, siger jeg dig. En vaskeægte skat, som jeg håber, min egen lille skat vil tage pænt imod og være god ved!

Man må godt lege med børnenes legetøj, selv om man er på vej til 34 år, ikke? Også når børnene er lagt i seng…?

