I forgårs dumpede en invitation ind af døren til Lille E – invitation til 4-års børnefødselsdagsfest på søndag. Lige siden hendes lillebror fik en bog om Lauras fødselsdagsfest, har storesøster lappet alt fødselsdagshalløjet i sig og gjort store øjne ved tanken om kage med lys i, uddeling af invitationer, vennerne på besøg, gaver, fest, skattejagt, leg og pommes frites. Det ultimative koncept i en knap fireårige hoved. Feeeeedt! Behøver jeg sige, at vi har læst bogen omkring 30 gange den sidste uge…

Og på magisk vis, kom så en RIGTIG fødselsdagsinvitation – til en RIGTIG børnefødselsdag! Ikke kun en historie, vi læser ved sengetid. Awesome!!!
Hun var så benovet, at hun i starten troede, det var for sjov. Kunne det være rigtig, at lille søde tyrkiske S ville se hende til fødselsdag hjemme hos sig selv? Wow! Og så gik hun ellers i selvsving. Vi har købt gave og pakket ind i lyserødt papir og Lille E har tegnet fødselsdagskort og underskrevet med bogstaver i alle størrelser i forskellige retninger. Hun har planlagt, hvilken kjole, hun skal have på (og kommer ikke til at gå ned på tyl, kan jeg afsløre…) og at det er mig, der skal køre hende hen til festen.

Og gik det op for hende, at det var uden mor og far. Det tog lidt betænkningstid, men så var det også ok.

“Tror du, I skal spise kage og lege”, spurgte jeg hende.
“Det må vi jo vente og se, mor”, svarede hun og trak voksent på skuldrene og kiggede overbærende på mig.

Og ja, nu træder hun ind i et nyt kapitel i livet. At gøre ting uden mor og far. Egne oplevelser og selvstændighed in spe. Det er altså lidt sødt, synes jeg. Det fryder mit moderhjerte, at se hende vokse og pludselig være så stor. Jeg synes faktisk, hun trænger til sådan nogle oplevelser, så hun kan være mere fri og lære at være sammen med andre uden for hjemmets vægge.

Og de næste 4 måneder byder på masser af fødselsdage i børnehavegruppen – og hvem ved, måske flere børnefødselsdage hjemme hos nogen? Jeg tør slet ikke tænke på, hvilket party, jeg skal stille op med i foråret, når den unge dame selv fylder 4 år! Så store forventninger i så lille en krop, krydret med alle de indtryk og oplevelser fra de andres fødselsdage. Hun planlægger allerede nu og spørger dagligt, hvornår hun selv har fødselsdag. Det bliver nogle lange måneder…

Oh, fagre nye verden! Jeg elsker at se hendes glæde og det forventningsfulde blik i hendes øjne. Jeg håber, at festen må blive lige så magisk, som hendes smil og øjne afslører, at hun tænker.

