Julehilsener flyver gennem luften og i cyberspace. Alle med ønsket om en glædelig jul og mange med en status fra året, der gik. Facebook flyder snart over med dem og mange hilsener har også fundet vej til min mailbox – men i år ingen direkte til postkassen i sin mest analoge og klassiske form. Der har været hilsener med fortællinger om det bedste år nogensinde, om babylykke og bedsteforældreliv. Der har desværre også været nogle om kræftens tag i et ungt familiemedlem blot måneder ældre end mig selv og død blandt nogle af familiens ældste, som dog har levet et godt og langt liv. Der har været hilsener, der fortalte om stress og om jobskifte og nogle om både familielivets idyl og dagligdag.

I skal også have en julehilsen, men jeg gemmer det meste af krudtet til nytår (no pun intended), og gør status over et år, der blev alt andet, end jeg kunne have forestillet mig. Derimod håber jeg, at I alle må have tid med de kære og de nære. At julen må blive en glædelig stund, der rækker ud over and og flæskesteg og gave- og bytteræs, men bringer jer ro og tid til at være det, der ikke er tid nok til i hverdagen.

Personligt skal jeg have den mest stille jul ever som modstykke til en jul med kejsersnit og kuvøser og intensivafdeling og hjerteoperation, som vi havde sidste år. Uden andres øjne på os konstant. Ikke i sygehusets og skæbnens vold! Hjemmejul med bedsterne og oldefar. Ingen julefrokoster, vi har sagt nej tak til alle invitationer, men dog ja tak til en juletræsfest for ældstebarnet. Havehygge og legepladsture og tid til hinanden. Jeg trænger vildt til, at vi er to voksne hjemme på posten. Jeg er ærligt talt ved at brække mig over at være så meget alene om familielivet. Jeg glæder mig til – i 13 dage – ikke at være hende, der henter og bringer og sørger for maden og skifter yngsten imens ældsten råber, at jeg ikke leger nok og hele tiden hjælper lillebror. Hende, som siger ja og ikke lige om lidt. Hende som måske endda kunne have overskud til voksen(sam)liv!

Også nytåret bliver fejret hjemme – bare ungerne og os. Maden er bestilt udefra med lidt ekstra luksus på menuen og når ungerne sover, skal vi to voksne spille spil og pimpe cola og champagne og forhåbentlig have en vildt god og helt stille og rolig nytårsaften. Sige farvel til det svære 2014 og goddag til et forhåbentlig langt lysere 2015.

Glædelig jul til faste og forbipasserende læsere, kendte som kommende. Jeg værdsætter jeres engagement og kommentarer til min lille verden.

Kærlig hilsen Mette ❤

