Hvis vi vender blikket væk fra parforholdet og i stedet retter det imod familielivet, så har jeg her efter sommerferien endelig fået ført 2 planer ud i livet, som jeg har tænkt på længe og snakket om en del, men aldrig rigtig haft overskud til at efektuere. Og det er sgu en skam. For tingene er blevet en del lettere, efter vi har indført en madplan og en mindre kostomlægning.

Jeg tænker hver måned på, at der ryger enooormt mange penge til diverse dagligvarebutikker. Efterrationaliserer og tænker, at der jo også er bleer og modermælkserstatning og grødpulver og ekstra vaskemiddel og… Men alligevel ryger der mange penge på den del af budgettet.

Vi har stadig skind på ryggen og overskud i slutningen af måneden, men det kunne da være sjovere at bruge pengene sammen, og så er det ikke særlig fedt at handle flere gange om ugen med to trætte børn, vel? Så sidste dag i sommerferien satte jeg mig ned og lagde en plan for ugens aftensmåltider og hvordan disse kunne skrues sammen, så vi brugte (så vidt muligt) alle de ting op, vi købte. Det tiltaler mine holdninger ret godt!

Og når vi nu var ved det, hvorfor så ikke prøve at gøre noget ved de sejlivede kilo, der stadig bliver hængende efter 2. graviditet og fødsel? Og den oppustede mave og tunge fornemmelse efter aftensmaden? Hep Hey! Det gør vi! Så den nye kostplan indeholder maks pasta og ris eller kartofler én gang om ugen – og mange gange slet ikke. Og slet ingen præfabrikerede ovnkartofler eller lignende. Men derimod grøntsager som forskellige slags kål, rodfrugter og andre gode sager. Salater, nødder m.m. Uhmmmmmm! Ungerne får pasta, ris og kartofler, hvis de vil og har brug for det, men indtil videre synes de også at holde ret meget af de forskellige slags grønt, når pasta pludselig ikke er på bordet. Pludselig er der ikke så meget kræsenhed fra ældstebarnet. “Jeg kan ikke li’ det” er oftere og oftere skiftet uf med “Jeg vil gerne bede om mere knasekål” (læs: spidskål eller rødkål) og “Må jeg godt få en gulerod mere?”.

20140817_095130

Madplanen gør, at jeg handler ugens fødevarer ind hver søndag morgen og i løbet af ugen nu kun skal købe rugbrød, mælk og evt. bleer til minimanden. Ikke så mange fristelser, færre impulskøb og en hel del ekstra eftermiddag med børnene. Det har givet SÅ meget mere overskuelighed på den front og et langt mere varieret udvalg, samtidig med at det er langt sundere, end det, vi spiste før.

Er det så ikke kedeligt, at vide hvad man skal spise resten af ugen? Så er der ikke plads til spontanitet? Jeg ved da ikke, hvad jeg har lyst til at spise på torsdag… 

Nej, det er ikke kedeligt.Ikke i mine øjne i hvert fald. Det er faktisk ret befriende blot at skulle tage noget op af fryseren eller kigge på madplanen og konstatere, at vi har rester fra i går. Jeg står ikke længere og klør mig i håret og prøver at hive noget sundt og spændende op af hatten kl. 17.10 hver aften.

Der er fint plads til spontanitet, efter som en dag om ugen er helliget rester eller take away eller spontane besøg hos familie og venner. Og eftersom tingene ER købt, kan man også bare rykke rundt inden for planens rammer. Og så synes jeg, det er ret rart at vide, hvad jeg skal have på torsdag, for jeg ved, at det bliver lækker mad. Jeg sammensætter jo ikke madplanen ud fra retter, jeg sjældent kunne have lyst til. Den er praktisk, men sammensat af de ting, vi virkelig godt kan lide krydret med noget nyt, vi også godt kunne komme til at lide.

Og den oppustede mave og tunge fornemmelse? Den er forsvundet. I hvert fald de dage, hvor vi ikke får ris eller pasta. Jeg ved, at ungerne får alle de vitaminer, de skal have og at de prøver noget nyt. Det er cool!

Alt i alt er jeg rigtig godt og grundigt tilfreds med at spare tid og penge og at have en familiemenu, der er tyve gange mere spændende, end den var før ferien. I love it!
Vi er ikke i de biodynamiske, hjemmedyrkede grøntsager og ren økologi endnu og overvejer ikke et lille husmandssted på landet med høns i baghaven, men prøver at finde de bedste råvarer til den nye levevis.

20140817_095305

Vil du også i gang? Der findes en masse madplanlægningsprogrammer på f.eks. Føtex’, Rema 1000s og Faktas hjemmesider og du kan finde særdeles fine bøger om emnet på biblioteket! Apps m.m. findes også, så du altid har dem ved hånden, når du er ude og handle. Der er blogs m.m., så bare kom i gang, hvis du har mod på det.

Den første måned har vi sparet 1000 kr. på madbudgettet. Og dem kan vi bruge på så meget andet sjovt. En tur til Legoland eller en tur i biffen for forældrene og betaling af en barnepige! Oh my!

Hvad badevægten siger til projektet, ved jeg ikke endnu. Der er stadig ikke mulighed for at træne regelmæssigt, men jeg har det bedre fysisk og mentalt, efter jeg er begyndt at spise anderledes og det tæller mere end tallet på vægten.

