Normalt arbejder jeg på 3. time kl. 10 om formiddagen i Danmark. Sidder på kontoret og er i gang med at kommunikere til masserne.

Men nu triller jeg med barnevogn …når jeg da ikke lige skifter bleer, tørrer gylp op eller affodrer barn). Og så kan man jo passende handle om formiddagen, så man kan komme ud og få lidt luft og fornemmelsen af at være ude i det pulserende liv.

Min lokale købmand ligger 600 meter væk og jeg har aldrig rigtig lagt mærke til klientellet i butikken. Men det gør jeg nu.

Gu’ fylder man med en barnevogn, men det er jo ikke en f*cking majetærsker, man forsøger at klemme ind mellem hylderne. Men hos min lokale købmand er det åbenbart pensionisterne, der er ude på shopping kl. 10 om formiddagen.

Man hører ofte den ældre generation brokke sig over at den yngre generation ikke viser respekt og fylder for meget. Men hold da helt fast, hvor er jeg forarget over at se – og opleve – de lokale pensionisters opførsel overfor personale og andre handlende.

For det første er der ikke meget, der kan tilfredsstille de (lokale) ældre borgeres handlevaner. Sjældent har jeg hørt nogen tale så dårligt og så kommanderende til butikspersonalet. Jeg begriber ikke, hvor de finder overskuddet til at smile til kunden og sige “Ellers andet?”. Magen til kø-konger skal man lede længe efter!

Dernæst må det være som at vifte en rød klud foran en arrig tyr, at “tillade” sig, at have en barnevogn med ind i butikken. Aldrig har jeg mødt så megen modvilje imod at flytte sin indkøbsvogn, der i øvrigt er parkeret midt i gangen, eller så mange mavesure kommentarer om, at jeg sandelig fylder med “sådan én”. Aldrig har jeg oplevet så selektiv hørelse, når jeg pænt spørger, om de ikke lige vil trække de trillende indkøbskurve ind til siden, så man kan komme forbi eller nærmest skulle tigge om at komme ud af butikken igen, da den lokale pensionistbande holder klubmøde midt i ind- og udgangsdøren til butikken – og de har på ingen måde i sinde at flyte sig – ejheller kan de se, noget som helst galt i, at andre handlende skal trække maven ind og liste sig langs væggen ind og ud i butikken, for overhovedet at kunne komme forbi. Og ve den, der kommenterer, at de står et ubelejligt sted.

Og så siger man, at ungdommen har dårlig pli?……..

